Obec Drahanovice získala v rámci výzvy 02/2007 dotace na individuální projekt „Stavební úpravy chodníků a revitalizace veřejné zeleně v Obci Drahanovice“ z Regionálního operačního programu regionu soudržnosti Střední Morava. Celková výše poskytnuté dotace je 4 557 584,- Kč. Celkové výdaje projektu činí 5 792 244,00.
Hlavní cíle projektu:
Hlavním cílem projektu bylo zvýšení kvality života na venkově prostřednictvím fyzické revitalizace části území obce Drahanovice v souladu s globálním cílem oblasti podpory 2.3 Rozvoj venkova Regionálního operačního programu NUTS 2 Střední Morava.
Fyzickou revitalizací území je v tomto konkrétním případě chápáno komplexní řešení rekonstrukce chodníků ve vazbě na objekty občanské vybavenosti, veřejnou zeleň a veřejná prostranství, efektivnější využití veřejných prostranství a nové využití nevyužívaných nevhodných urbanizovaných ploch u Obecního úřadu obce Drahanovice
Realizací projektu Obce Drahanovice dojde k naplnění těchto specifických cílů projektu:
1. zvýšení kvality života obce Drahanovice prostřednictvím investice spojené s fyzickou revitalizací území, tj. rekonstrukcí a stavebními úpravy stávajících chodníků ve vazbě na občanské vybavení a veřejná prostranství;
2. stavební úpravy a výstavba chodníků včetně značení a úprav zajišťující bezpečnost pohybu osob po komunikacích a značení a úpravy pro tělesně postižené;
3. revitalizace veřejných prostranství v obci, zejména transformací nevyužívaných ploch v obci na nové plochy veřejné zeleně;
4. vybudování parkoviště v obci v návaznosti na objekty občanské vybavenosti, vybudování autobusové zastávky, vybudování mobiláře před budovou obecního úřadu, vybudování bezpečného přechodu pro chodce.
Realizace projektu byla rozdělena do 5 základních Aktivit:
AKTIVITA 1 – Výběr dodavatele podle Metodického pokynu Zadávání zakázek a podle zákona
č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
Výběrové řízení proběhlo v souladu s platnou legislativou a nařízeními poskytovatele dotace. Zhotovitelem stavby se stala společnost INGSTOL s.r.o. Bystrovany. Stavební dozor investora prováděl Ing. Zouhar.
AKTIVITA 2 - vybudování a rekonstrukce chodníků, autobusové čekárny, parkoviště
Došlo k vybudování nových chodníků od obecního úřadu po bytový dům č.p.2, podél krajských silnic II/448 a III/44812. Trasa je rozdělena na větve A,B a C. Chodník je navržen v šířce 1,6 – 2m s krytem ze zámkové dlažby v místech vjezdu bude konstrukce chodníků zesílena. Celková délka chodníků je 660,28m. Přes silnici II/448 je vytvořen značený přechod pro chodce s osvětlením. Současně jsou upraveny vjezdy do přilehlých objektů a železniční přechody. V rámci výstavby chodníků je osazena nová čekárna autobusové zastávky veřejné dopravy. Ve směru k vlakovému nádraží (100 m) u bočního traktu obecního úřaduje vybudováno parkoviště pro 7 automobilů. Výstavba bude provedena s úpravami dle vyhlášky č. 369/2001 Sb. o užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace (přechod, vjezdy, parkoviště).
AKTIVITA 3 - revitalizace veřejných ploch
V lokalitě u obecního úřadu a podél komunikací došlo k revitalizaci veřejného prostranství, vedoucí k obnovení funkce regenerovaných ploch k veřejnému využití. Přímo před obecním úřadem se nachází zastávka autobusu, pošta a nedaleko je zastávka železnice. Z urbanistického hlediska tvoří prostor kolem obecního úřadu hlavní administrativní centrum obce a úprava zahrady před obecním úřadem je legitimní společenskou poptávkou po chybějícím upraveném klidovém prostoru.
Pozemky na kterých se realizovali navrhované úpravy jsou v rovině a nevyžadovali složité terénní úpravy. Jednalo se o zatravněnou zahradu s převážně ovocnými přestárlými dřevinami. Autoři řešení prostoru zahrady respektovali a navazovali na projekt úprav fasády a dispozičního řešení obecního úřadu. Předmětný prostor je doplněn mobiliářem lavička, koše, zahradní osvětlení a samostatný prvek kamenný artefakt. Hlavním motivem kompozičního řešení je navázat na tradiční úpravu vesnického prostoru.
AKTIVITA 4 – Kolaudační řízení podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
Termín pro dokončení fyzické realizace projektu byl stanoven na 31. 12. 2008. K tomuto datu byla stavba řádně dokončena na předána zhotovitelem a Ing. Zouhar zahájil proces spojený s vydáním kolaudačního rozhodnutí. Vzhledem k tomu, že na celou akci bylo vydáno několik stavebních povolení, nebyla to práce jednoduchá. Vše se podařilo a dne ………………………………. bylo vydáno na celou akci kolaudační rozhodnutí, které nabylo právní moci ………………………………
AKTIVITA 5 - Zajištění kompletního dotačního managementu v průběhu vlastní realizace projektu
Získat dotace z Evropské unie je první částí celého úspěchu. Velmi důležité je ale celý projekt správně zrealizovat a nezapomenout na žádné z povinností, které příjemce dotace má. Jedná se zejména o správné zaúčtování účetních dokladů, včasné a správné proplácení uskutečněných výdajů, dohled nad realizací stavebních částí stavby, vedení stavby, komunikace s poskytovatelem dotace –Regionální radou v Olomouci atd. atd. Posledním úsekem je ukončení projektu z pohledu administrativního, kdy je nezbytné doložit poskytovateli dotace závěrečné vyhodnocení projektu společně s žádostí o proplacení přislíbené dotace. Tento dotační management pro naši obec zajišťovala rozvojová agentura ARS z Olomouce (Mgr. Doláková a Ing. Manek).
ROP Střední Morava EU
Drahanovice 144
783 44 Drahanovice
585 949 256, 585 949 282
e-mail: podatelna@obecdrahanovice.cz
Úřední hodiny
Po, St 8.00-11.30, 13.00-17.00